FOKUS

KONVENSYEN PENDIDIKAN KENEGARAAN BERLANDASKAN PENDEKATAN WASATIYYAH 2017

  Oleh: MND-Pasukan Petugas Kenegaraan Institut Aminuddin Baki

GENTING HIGHLANDS: 28 Mac 2017, Seramai 700 Pengetua dan Guru Besar (PGB) dari Pahang, Selangor dan Kuala Lumpur menghadiri Konvensyen Pendidikan Kenegaraan Berlandaskan Pendekatan Wasatiyyah yang julung kalinya diadakan di Institut Aminuddin Baki Cawangan Genting Highlands. Kerjasama erat antara Institut Wasatiyyah Malaysia (IWM), Jabatan Perdana Menteri dengan Institut Aminuddin Baki (IAB) Kementerian Pendidikan Malaysia dalam menjayakan Konvensyen ini mendapat reaksi positif dari para perserta mengenai Dasar Wasatiyyah Negara. Perasmian Konvensyen Pendidikan Kenegaraan Berlandaskan Pendekatan Wasatiyyah yang disempurnakan oleh YBhg. Dato’ Yusof Din iaitu Pengarah IWM, JPM yang menjelaskan Dasar Wasatiyyah Negara dan penekanan Prinsip 4K yang bererti Kesederhanaan, Keadilan, Keseimbangan dan Kecemerlangan perlu diterapkan dalam semua aspek, terutamanya aspek keagamaan, pentadbiran, pengurusan, ekonomi, pendidikan dan aspek kehidupan setiap insan. YBrs. Dr. Abd Razak Manaf mewakili YBhg. Dr. Haji Zainal Aalam Hassan Pengarah IAB bersama Tn. Hj. Mustaffa Kamal Osman Ketua Pasukan Petugas Kenegaraan menyerikan lagi konvensyen ini. Pembentangan kertas kerja oleh dua tokoh akademik negara iaitu Prof. Madya Dr. Shamrahayu Abd Aziz, Fello Utama IKIM dan Prof. Madya Dr. Akmal Khuzairy Abd Rahman, Pengarah Pusat Islamisasi UIAM menjelaskan Pendekatan Wasatiyyah dalam pendidikan di Malaysia manakala Pasukan Petugas Pendidikan Kenegaraan IAB diberi kepercayaan dan tanggungjawab sebagai urus setia perlaksana bagi siri-siri program Wasatiyyah yang seterusnya.






SEMINAR NASIONAL PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN KE 23 MELABUH TIRAI

Oleh: Abdul Razak Abdul Rahim,Institut Aminuddin Baki,Kementerian Pendidikan Malaysia.
Bandar Enstek 18 Ogos 2016: Selama 3 hari  lebih daripada 500 peserta warga pendidikan telah menghadiri Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan ke 23, yang telah berlansung di Institut Aminuddin Baki, Bandar Enstek, Nilai, Negeri Sembilan. Seminar  tersebut telah dirasmikan oleh Tan Sri Dr Khair bin Mohammad Yusuf, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. 

Seminar tersebut mengandungi  dua Ucaptama, 12 kertas kerja, 2 perkongsian amalan terbaik dan forum. Ucaptama 1 bertajuk Delivering Education in the 21st century: Staying Releventtelah disampaikan oleh  Prof Datuk Dr Noor Azlan Ghazali, Naib Canselor, Universiti Kebangsaan Malaysia. Manakala ucaptama 2 bertajuk Kompetensi Kepimpinan Baharu dalam Menghadapi Masa Hadapan, telah dibentangkan oleh Prof  Tan Sri Dato' Zulkifli Abdul Razak, dari USIM.
Forum pengurusan dan kepimpinan pendidikan yang bertajuk Kepimpinan berwawasan Menerajui Gelombang kedua PPPM 2016-20120: mendepani Cabaran,  dijayakan oleh Tan Sri Dato, Seri Abdul Ghafar Mahmud, En Amiruddin Bin Saudi, YDP PIBG SK Setiawangsa  serta Tuan Haji Jamaluddin Yaacob, Pengerusi Majlis Pengetua Sekolah Malaysia. 
Dalam seminar yang sama sebanyak 12 kertas lain telah dibentangkan mencakupi pelbagai isu berkaitan dengan tema Kepimpinan Berwawasan Menerajui Gelombang kedua PPPM 2016-20120: Mendepani cabaran, yang di bentangkan oleh Dr Jefri Idris, Dr Ahamad Hussain, En Magavarnan a/l Jagadesan, En Mohd Taufik Mohd Tasriq dan sebagainya. Majlis perasmian penutupan telah disempurnakan oleh Pengarah Institut Aminuddin Baki, Dr Haji Zainal Aalam bin Hassan.





MAJLIS KOMENSMEN – NPQEL 2015  CEMERLANG

Oleh: Abdul Razak Abdul Rahim,Institut Aminuddin Baki,Kementerian Pendidikan Malaysia.
foto oleh: Jamri  & Siti Norhayati Mokti, PPT



Seremban 9 Mei 2015. Satu majlis Komensmen Institut Aminuddin Baki (IAB) bagi meraikan graduan National Professional Qualification for Educational Leaders (NPQEL)  yang telah diadakan dengan penuh istiadat  di Seri Negeri Ballroom, Royal Bintang Resort & SPA, Seremban, Negeri Sembilan. Pada majlis tersebut seramai 1004 graduan NPQEL  ambilan 2014  telah menerima sijil tamat latihan NPQEL. Majlis penyampaian sijil telah disempurnakan dalam dua sidang. Dalam sidang pertama yang berlansung pada sebelah pagi seramai 389 graduan telah menerima sijil daripada Dato’ Sri Dr Khair Mohamad Yusof, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. Manakala dalam  sidang  kedua yang diadakan pada sebelah petang seramai  615 graduan pula telah menerima sijil daripada Datuk Dr. Amin Senin, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan, Kementerian Pendidikan Malaysia. 



Dalam ucapan  perasmian Majlis Komenmen, KPPM menegaskan  tonggak kejayaan  dan kehebatan sekolah  mempunyai kaitan dengan kualiti pengurusan dan kepimpinan pemimpin sekolah. Pelaksanaan program NPQEL adalah sejajar dengan perkembangan pesat dalam bidang pendidikan di Malaysia dan seluruh dunia yang memerlukan bakal pengurus dan pemimpin sekolah berpengetahuan dan berkemahiran baharu untuk digunakan di sekolah. Program NPQEL adalah  kaedah latihan yang dirangka bagi melatih dan menghasilkan pemimpin yang berkualiti.



Majlis istiadat komensmen dimulakan dengan acara perarakan masuk fakulti,nyayian lagu Negaraku, lagu Negeri Sembilan dan lagu IAB. Pada majlis yang sama Pengarah IAB Puan Hajah Serina binti Sauni telah menyampaikan ucapan alu-aluan meraikan kehadiran KPPM dan TKPPM, pengarah- pengarah cawangan, Ketua –ketua Pusat, ketua-ketua jabatan  serta daif-daif jemputan dan  graduan penerima sijil NPQEL.



Latar Belakang NPQEL


Program NPQEL pada awalnya  dikenali sebagai Sijil Kelayakan  Profesional Kepengetuaan Kebangsaan (National Professional Qualification for Headship [NPQH]) telah dilancarkan dengan rasminya oleh Y.B. Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak, Menteri Pelajaran pada 1 Jun 1999. Tujuan Program untuk membentuk satu kelompok pemimpin pelapis yang bakal menerajui institusi pendidikan, khususnya sekolah, ke tahap yang cemerlang dan terunggul dalam semua bidang pengurusan dan kepimpinan pendidikan. Pada awal program ia dilaksanakan selama satu tahun. NPQH 1999 dirangka berdasarkan tiga faktor utama. Pertama, pengetahuan dalam bidang pendidikan berkembang pesat di Malaysia dan di seluruh dunia. Hal itu memerlukan bakal pentadbir sekolah di Malaysia memiliki pengetahuan dan kemahiran baru agar selari dengan perkembangan dunia pendidikan.

Faktor kedua berkaitan pernyataan Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran pada tahun 1979 yang mengesyorkan penubuhan sebuah institusi pelajaran tempatan sebagai pusat latihan kepada kepada pentadbir  - pentadbir sekolah dan pegawai Kementerian Pelajaran. Hal ini membawa kepada penubuhan Institut Aminuddin Baki (IAB). Faktor ketiga ialah pengaruh idea dan amalan berkaitan latihan profesional untuk pentadbir-pentadbir sekolah yang diperoleh oleh pegawai tinggi KPM semasa berkursus di luar negara dan kerangka latihan di Britain telah dirujuk untuk menghasilkan modul Program Latihan NPQH.


Bermula tahun 2008, program NPQH telah ditukar nama kepada NPQEL dan Sijil NPQEL diberikan nilai taraf Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Pada 17 Mac 2011, mod pengajian NPQEL diadakan secara blended learning, iaitu secara bersemuka (face to face) dan e-Pembelajaran dalam tempoh 5 bulan telah diluluskan oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam. Secara keseluruhannya 20 kohort  NPQEL telah dilatih dalam program penyediaan bakal Guru Besar/Pengetua ini dengan jumlah graduan sebanyak 4343 orang. Daripada jumlah  itu seramai 2167 graduan sekolah menengah dan 2176 graduan sekolah rendah.

Kajian Impak keberkesanan program


Sebanyak 15 kajian impak program NPQEL telah dilaksanakan oleh IAB dan bahagian-bahagian lain dalam KPM termasuk kajian impak oleh Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan Dasar Pendidikan (2005), telah membuktikan bahawa kursus ini telah mampu menyediakan graduan NPQEL yang mempunyai ilmu pengetahuan, kemahiran dan keterampilan yang diperlukan bagi mengurus sekolah. Kajian Impak Program NPQEL Mod Baharu 2013 terhadap graduan NPQEL menyimpulkan bahawa lulusan NPQEL mampu mengurus sekolah dengan berkesan. Mereka lebih berkeyakinan dan berkemahiran dalam membuat keputusan, menyelesaikan pelbagai masalah dan membuat penambahbaikan serta  mengamalkan pelbagai pendekatan dalam mengurus dan memimpin sekolah.

Sijil NPQEL  prasyarat pelantikan Pengetua dan Guru Besar

Mulai 2014, Sijil NPQEL menjadi prasyarat bagi pelantikan Pengetua dan Guru Besar seperti mana termaktub dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Perkara ini diwartakan dalam Syarat Baharu Pemilihan Pengetua dan Guru Besar dalam Surat Siaran KPPM bertarikh 7 November 2013. Sehubungan dengan itu, maklumat graduan program NPQEL serta analisis statistik telah diberikan kepada pihak Bahagian Pembangunan Sumber Manusia (BPSM) KPM mengikut gred, negeri dan jawatan bagi menyediakan barisan pemimpin pelapis pendidikan.

Nilai Tambah Sijil NPQEL

Untuk menggalakkan graduan NPQEL menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi. Sehingga  kini, Institut Kepimpinan Pendidikan (IKP) Universiti Malaya (bertarikh 17 Julai 2013) dan Mesyuarat Majlis Dekan IPTA ke-40 (bertarikh 8 November 2013) telah bersetuju untuk memberikan pengecualian enam jam kredit bagi mengikuti Program Sarjana Kepengetuaan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) memberikan pengecualian lapan jam kredit bagi mengikuti program Sarjana Pendidikan kepada lulusan NPQEL. Pengecualian kredit ini merupakan insentif dan memberi peluang kepada semua lulusan NPQEL untuk meneruskan kecemerlangan diri dalam usaha melonjakkan kecemerlangan pendidikan negara. Program NPQEL merupakan satu inisiatif kepimpinan dalam Anjakan Kelima Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) untuk memastikan kepimpinan berprestasi tinggi di sekolah.

Graduan Cemerlang


Dalam majlis yang sama empat perserta telah dinobatkan sebagai graduan cemerlang NPQEL 2014 . Graduan  sidang 1 kategori sekolah menengah di sandang oleh Pn Noor Aza binti Abd Aziz  dan  kategori sekolah rendah di miliki oleh Encik Ramanan a/l Arumugam. Bagi graduan sidang 2 kategori sekolah menengah di sandang oleh Puan Noor Azhahhariah binti Zainon  manakala kategori sekolah  rendah disandang oleh Puan Sarina binti Yahya.







LAWATAN PENGARAH IAB KE IABCGH: BIARLAH TINDAKAN SEKECIL MANA TETAPI BERMAKNA



Oleh: Aziah Samichan, Ketua Jabatan
Jabatan Penerbitan Dan Dokumentasi
Institut Aminuddin Baki
Cawangan Genting Highlands



Pengarah IAB Hjh Serina bt Sauni menerima cenderahati
daripada Pengarah   IABCGH
Genting Highlands 27 April 2015: Warga IABCGH sangat bertuah kerana pengarah IAB. Hjh. Serina binti Sauni, yang baharu dilantik  telah hadir  dalam Majlis Perhimpunan Bulan  Mei dan Amanat Pengarah IAB Cawangan Genting Highlands (IABCGH). Turut serta dalam lawatan tersebut  Timbalan Pengarah Khidmat Profesional, Tuan Hj. Zulkurnaini bin Hussin dan Pendaftar, Pn. Norihan binti Mohamed Naim. Selesai sesi bergambar, pengarah dibawa ke tingkat 7 untuk mendengar taklimat pengurusan yang banyak berkaitan dengan bidang fokus 16 jabatan di IABCGH. 



Majlis perhimpunan bulan Mei dan Amanat Pengarah di  adakan diDewan Kuliah K144. Banyak atur cara telah disusun sempena majlis ini termasuklah penyampaian surat lantikan, sijil penghargaan kepada  wakil IAB yang menyertai MESCA ke kejohanan badminton di Singapura dan sijil penghargaan untuk Anugerah Perkhidmatan Cemerlang. Majlis perhimpunan bulan Mei  diawalkan sempena kesudian pengarah hadir ke IABCGH bagi memberi peluang warga IABCGH beramah mesra dengan lebih dekat lagi.
Pengarah IAB Hjh  Serina bt Sauni menanda tangani
buku  pelawat.
Kemuncak majlis tersebut adalah  amanat daripada pengarah yang menyentuh tentang peranan setiap warga IAB. Beliau menekankan tentang apa sahaja yang kita lakukan walau sekecil manapun, biarlah bermakna. Ungkapan  simbolik itu  bermaksud walau di mana sahaja seseorang itu ditempatkan dan mungkin dalam waktu yang singkat,  pastikan setiap tindakan  tersebut bermakna. Oleh yang demikian, dalam masa terdekat ini, pengarah akan membuat analisis persekitaran terlebih dahulu ke semua cawangan IAB untuk melihat sendiri apakah tindak susul yang perlu diambil agar kelak ia akan memberi makna. 

Menyentuh tentang signifikannya IAB dengan diri pengarah, beliau sangat berterima kasih dengan kewujudan IAB kerana  banyak membantu meletakkan beliau seperti ketika ini. Hal Ini bermakna IAB telah berjaya  melahirkan produk-produk yang mampu menyumbang kepada  kejayaan organisasi dalam Kementerian Pendidikan. Semasa ucapan alu-aluan pengarah IABCGH Dr. Hj. Ahmad Rafee bin Che Kassim juga menyatakan bahawa Hjh. Serina sangat dekat dengan IAB kerana banyak terlibat dengan program IAB sebelum ini. Pengarah kemudiannya telah menhadiri majlis makan tengah hari, dan kemudiannya telah mengadakan lawatan di persekitaran kampus IABCGH. Selepas itu  beliau telah mendengar taklimat berkaitan OBB sehingga lewat petang. Sesungguhnya, lawatan pengarah walaupun hanya sehari di IABCGH amat dihargai kerana memberi banyak makna kepada warga IABCGH.




IAB- BRITISH COUNCIL  BEKERJASAMA  ANJUR PROGRAM  CONNECTING CLASSROOMS

Oleh: Mohd Zaidi Basir , IAB Cawangan Genting Highlands

peserta conneting classroom di IAB CGH
Genting Highlands 26 Februari:  Satu program kerjasama diantara Institut Aminuddin  Baki (IAB) dengan British Council (BC)  telah diadakan pada 24 dan 26 Feb. 2015 lalu. Program kerjasama tersebut yang dinamakan IAB-BC School Leadership Training 2015 (Connecting Classrooms)  telah diadakan di IAB Cawangan Genting Highlands pada 24 Februari dan  telah dihadiri oleh pengetua-pengetua daripada  zon selatan,Johor, Melaka dan Negeri Sembilan  .  Program yang sama juga telah diadakan  bagi zon utara dan Sarawak telah berlangsung  pada 26 Februari  2015.

peserta  kursus global citizenship di IAB Cawangan Utara

Dalam program tersebut, pengetua-pengetua telah didedahkan tentang aspek membawa elemen pengantarabangsaan ke sekolah masing-masing.  Aktiviti yang dirancang adalah  menjurus ke arah menjadikan murid sebagai  'global citizenship' dan menerapkan unsur-unsur 'international dimension'. Program ini dirangka khas bagi membuka minda pengetua agar dapat menjenamakan semula program sedia ada atau program baharu di sekolah sejajar dengan keperluan abad ke21.



LINCOLNSHIRE  ENGLAND  KE IAB 

GENTING HIGHLANDS


Oleh: Aziah Samichan,
Jabatan Penerbitan Dan Dokumentasi,
Institut Aminuddin Baki, Cawangan Genting Highlands.


Tarikh 4 dan 5 Februari 2015 merupakan hari  istimewa apabila  IABCGH menjadi  lokasi bengkel Capacity Building School Leadership Training dengan kerjasama British Council. Bengkel ini  sangat bertepatan dengan peranan IABCGH sebagai hab pengantarabangsaan. British Council  telah menerbangkan Ms. Ann Burgess  dari LINCOLNSHIRE, ENGLAND ke GENTING  HIGHLANDS   dan kehadiran beliau benar-benar memberi makna kepada semua peserta yang hadir dari seluruh cawangan IAB.
Program ini berfokus kepada Connecting Classroom, memberikan pendedahan yang sangat menarik khususnya dalam melahirkan pelajar global citizens.  Peranan pemimpin sekolah sangat diperlukan untuk melahirkan pelajar yang bersifat sebegini.
Apa yang dikongsi dan disampaikan oleh Ms Ann ialah  konsep global dimension yang diamalkan di sekolah-sekolah di UK. Selain itu, peserta secara beransur-ansur, dibawa untuk membincangkan secara lebih terperinci kombinasi Global Citizenship dan International Dimension dan bagaimana untuk diaplikasi di sekolah  Malaysia.
Pada hari kedua bengkel berlangsung, kemahiran coaching para peserta dikukuhkan lagi melalui slot the power of coaching. Walaupun kemahiran ini bukan sesuatu yang asing bagi para pensyarah IAB, pendedahan yang cuba dikongsi ini telah membugarkan semula kemahiran coaching sedia ada dalam kalangan peserta.  Contohnya, Model GROW (Whitmore, 2009) merupakan salah satu model coaching yang sering dirujuk dan diaplikasi setiap kali melaksanakan proses coaching di sekolah.  Kehadiran  Timbalan Pengarah IABCGH Hjh. Nor Asiah, bersimulasi  dalam situasi "poor listener"  cukup menggamatkan sesi kuliah.



Untuk melahirkan pelajar yang bersifat global dimension para pemimpin sekolah dan guru perlu memberikan perhatian  kepada Pupil Voice kerana para pelajar mempunyai suara hati yang tersendiri. Pada slot inilah, Ms. Ann menegaskan kepada para peserta agar jangan sesekali mengabaikan perkara ini kerana ini juga merupakan faktor utama dalam memastikan kelangsungan dalam connecting classroom.

Ms. Ann mengakhiri sesi bengkel dengan slot Leading Happiness and well being dengan satu akronim yang perlu diingat iaitu SHEEP.S-stay Safe,H-Be Healthy, E- Enjoy and Achieve,E- Achieve Economic well-being,P- make a Positive contribution. Akronim ini terkandung dalam matlamat utama ECM (Every Child Matters) yang merupakan salah satu polisi penting berkaitan dengan kanak-kanak di UK.
Bengkel dua hari    ditutup secara rasmi oleh Pengarah IABCGH, Dr. Ahmad Rafee bin Che Kassim. Dalam Ucapannya, beliau merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Ms. Ann Burgess yang melapangkan masa, mengumpul kesabaran dalam menempuh perjalanan beribu batu dari LINCOLNSHIRE, ENGLAND  ke GENTING HIGHLANDS semata-mata untuk berkongsi ilmu. Beliau juga  berharap agar semua peserta yang mengikuti program ini akan bersedia untuk membantu IAB khasnya dalam mentransformasikan sistem pendidikan negara seperti yang terkandung dalam PPPM (2013-2025).

Permanent Venue for 
Pre-Council UNESCO-IBE              

 By: Parimala a/p Thanabalasingam   PDSP, 
IAB  Cawangan Genting Highlands. 
                       
On Tuesday, 12 August 2014, IAB Genting Highlands witnessed the inaugural Pre-Council meeting of the International Bureau of Education(IBE), UNESCO chaired by YBhg. Datuk Seri Dr Khair Bin Mohamad Yusof, Director General of Education, Ministry Of Education, Malaysia, where 5 delegates exchanged views and experiences relating to current issues in education.

This was in preparation for the IBE council meeting to be held late in September.The representatives of the Asia and the Pacific region included Adrian Chan (Singapore), Aminath Namza (Maldives), Narain Sharma (Fiji Islands) and Dhruba Rej Regmi (Nepal).The country presentations revealed cultural diversity as well as many common 21st century aspirations.        In his capacity as Vice President for Asia Pacific Region, Group IV countries of IBE Council, Dr Khair stated that Malaysia fully supported the UNESCO efforts in line with Education for All. Proposing that in future, this event coincides with other ministerial educational functions so that more delegates could be present, he also suggested a compact, succinct yet simple discussion format to encourage active participation. He expressed his wish that IAB, Genting Highlands would be the permanent venue for future pre-Council IBE-UNESC0 meetings.


KOMENSMEN NPQEL 2014 

                     MELAKAR SEJARAH                                                          

                                                                                                                    
Oleh:     NURFATIMAH AWANG DA
                                                                                        
JABATAN PENDAFTAR 

   
Tanggal 3 Mei 2014, sekali lagi Institut Aminuddin Baki (IAB) melakar sejarah apabila julung-julung kalinya berjaya mengadakan Majlis Komensmen dengan penuh istiadat di luar kampus IAB iaitu di Ballroom Klana Resort, Seremban, Negeri Sembilan. Majlis ini  dirasmikan oleh YBhg. Dato’ Misrah bin Hj. Ibrahim, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. Majlis ini melakar sejarah dengan pengelibatan jumlah  hadirin yang paling ramai iaitu  kira-kira 3000 orang  yang terdiri daripada para graduan, ahli keluarga graduan, tetamu jemputan serta warga IAB.


Majlis Komensmen ini dikelola  Unit Penyelaras Program, Jabatan Pendaftar untuk meraikan kejayaan 993  peserta NPQEL 2013 yang berjaya menamatkan pengajian. 

Menurut Y.H Dato’ Hj. Khairil Bin Hj. Awang, Pengarah Institut Aminuddin Baki, selain daripada meraikan para graduan, majlis juga bertujuan memberi penghargaan kepada seluruh warga IAB yang telah berjaya melahirkan pemimpin pelapis yang bakal meneruskan kelangsungan transformasi pendidikan  ke tahap yang lebih cemerlang. Tambah beliau lagi, kejayaan graduan NPQEL juga merupakan kejayaan IAB sebagai agen pelaksana latihan pengurusan dan kepimpinan pendidikan dengan harapan Anjakan Ke Lima PPPM (2013-2025) yang menjanjikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah dapat direalisasikan.



PEMIMPIN KREATIF DAN INOVATIF MENJANA  TRANSFORMASI PENDIDIKAN                                                  
 oleh: Dr. Zarina Md Yasin, Siti Sapuri Abdul Samad dan Aribah Ishak
            Peserta  tekun  mengikuti Seminar Nasional 
Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-21  IAB telah diadakan pada 1 hingga 4 September 2014 yang lalu dan dikendalikan oleh Pusat Pengurusan Dasar dan Inovasi Organisasi sebagai urusetia. Seminar ini merupakan program tahunan IAB bagi mempertingkatkan tahap kesedaran warga pendidik melalui perkongsian  maklumat, menyebarkan dapatan kajian terbaharu dan membina jaringan hubungan dengan para penyelidik dan pemimpin dalam bidang pendidikan. 

Ketibaan Datuk Mary Yap Kain Ching Timbalan Menteri Pendidikan  bagi menyempurnakan majlis perasmian dan melancarkan Program PRIme telah menghangatkan perjalanan seminar. Tema seminar adalah “Pemimpin Kreatif dan Inovatif Menjana  Transformasi Pendidikan”. Beberapa kerja kerja subtema yang merangkumi beberapa dimensi telah dibentang dan dibincangkan. Kreativiti dan inovasi merupakan satu strategi yang berkait rapat dengan penambahbaikan sama ada individu, organisasi ataupun dalam konteks sesebuah negara. Sistem  pendidikan dan budaya sekolah perlu menyediakan ruang supaya inovasi dan penambahbaikan berterusan dilakukan untuk menjamin kelestarian kecemerlangan organisasi sekolah.


Penyampaian cenderamata  kepada Datuk Mary Yap Kain Ching 
Timbalan Menteri Pendidikan oleh Pengarah IAB       


KOLOKIUM KERJA MASTER TRAINER “ELM Coach:  Kompetensi Kritikal kepada Pengamal”                                               


 oleh: Manoharan dan Teh Kim Peng


Peserta kolokium giat membuat perbincangan                        
Kolokium  Kerja Master Trainer 2014  merupakan program perkongsian ilmu dan amalan dalam kalangan coaches bidang pendidikan yang terlibat dengan coaching sama ada secara langsung atau tidak langsung. Kolokium Kerja ini menggabungkan pengalaman lapangan para coaches Bidang Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan (ELM). Kolokium kerja kali kedua ini telah berlangsung dari 25-26 September 2014 di Institut Aminuddin Baki Cawangan Genting Highlands dan berfokus kepada perspektif “ELM Coach: Kompetensi Kritikal kepada Pengamal”. 

Penyampaian cenderamata kepada pengarah IABCGH

Seramai 67 orang peserta yang terdiri daripada  pensyarah kanan Institut Aminuddin Baki, School Improvement Partners (SIPartners+) , Fellow Kanan dan Principal Coach telah mengambil bahagian dalam wacana ilmu ini. Kolokium ini berjaya menzahirkan satu kerangka kompetensi ELM Coach di samping  mencapai objektif merangka domain-domain kompetensi asas bagi proses Coaching for School Improvement .